Adam

Jer kao što u Adamu svi umiru, tako će i u Kristu svi biti oživljeni. 
( Prva poslanica Korinćanima - 1 Kor 15,22 )

REKAPITULACIJA:

Adam
Hebrejski אדם Adam (aw-dawm')
Grčki Αδάμ Adam
Latinski Adamus

Riječ Adam pojavljuje se 19 puta u Biblijskim tekstovima. U naslovima i podnaslovima pojavljuje se 3 puta. Ukupno 22 puta.
 - 10 puta pojavljuje se u Starom zavjetu.
 - 9 puta pojavljuje se u Novom zavjetu, a od toga 1 puta u evanđeljima
 - najviše se spominje u Knjizi Postanka : 5 puta
.
SZ Petoknjižje 6
Povjesne knjige 2
Mudrosne knjige 2
NZ Evanđelja 1
Poslanice 8

Ukupno : 19

PREGLED PO ČITANJIMA

1 Šet i njegovo potomstvo
Adam pozna svoju ženu te ona rodi sina i nadjenu mu ime Šet. Reče ona: »Bog mi dade drugo dijete mjesto Abela, koga ubi Kajin.« 26Šetu se rodi sin, komu on nadjenu ime Enoš. Tada se počelo zazivati ime Jahvino.
Knjiga Postanka - Post 4,25
Adam pozna svoju ženu te ona rodi sina i nadjenu mu ime Šet. Reče ona: »Bog mi dade drugo dijete mjesto Abela, koga ubi Kajin.«
2 Patrijarsi prije potopa
Ovo je povijest Adamova roda. Kad je Bog stvorio čovjeka, napravio ga je na priliku svoju; 2stvorio je muško i žensko. A kad ih je stvorio, blagoslovi ih i nazva – čovjek. 3Kad je Adamu bilo sto i trideset godina, rodi mu se sin njemu sličan, na njegovu sliku; nadjenu mu ime Šet. 4Po rođenju Šetovu Adam je živio osam stotina godina te mu se rodilo još sinova i kćeri. 5Adam poživje u svemu devet stotina i trideset godina. Potom umrije. 6Kad je Šetu bilo sto i pet godina, rodi mu se Enoš. 7Po rođenju Enoševu Šet je živio osam stotina i sedam godina te mu se rodilo još sinova i kćeri. 8Šet poživje u svemu devet stotina i dvanaest godina. Potom umrije.
Knjiga Postanka - Post 5,1
Ovo je povijest Adamova roda. Kad je Bog stvorio čovjeka, napravio ga je na priliku svoju;
3 Knjiga Postanka - Post 5,3 Kad je Adamu bilo sto i trideset godina, rodi mu se sin njemu sličan, na njegovu sliku; nadjenu mu ime Šet.
4 Knjiga Postanka - Post 5,4 Po rođenju Šetovu Adam je živio osam stotina godina te mu se rodilo još sinova i kćeri.
5 Knjiga Postanka - Post 5,5 Adam poživje u svemu devet stotina i trideset godina. Potom umrije.
6 18Tada Bileam započe svoju pjesmu i reče: »Ustani, Balače, i poslušaj! Uhom me posluhni, sine Siporov! 19Bog nije čovjek da bi slagao, nije sin Adama da bi se kajao. Zar on kada rekne, a ne učini, zar obeća, pa ne ispuni? 20Gle, primih od Boga da blagoslovim, blagoslovit ću i povuć’ neću blagoslova. Knjiga Brojeva - Br 23,19 Bog nije čovjek da bi slagao, nije sin Adama da bi se kajao. Zar on kada rekne, a ne učini, zar obeća, pa ne ispuni?
7 Prva Knjiga Ljetopisa - 1 Ljet 1,1 1. OD ADAMA DO IZRAELA
8 Prva Knjiga Ljetopisa - 1 Ljet 1,1 Tri velike skupine Adam, Šet, Enoš, 2Kenan, Mahalalel, Jared, 3Henok, Metušalah, Lamek, 4Noa, Šem, Ham i Jafet.
9 5Onda se Tobija poče moliti: »Blagoslovljen da si, Bože naših otaca, blagoslovljeno sveto i slavno ime tvoje u sve vijeke! Blagoslivljala te nebesa i sva tvoja stvorenja u sve vijeke! 6Ti si stvorio Adama i dao mu pomoćnicu Evu: od njih je proizašao ljudski rod. Ti si rekao: ‘Nije dobro da čovjek bude sam; načinimo mu pomoćnicu sličnu njemu.’ 7Gospode, ne uzimam zbog pohote ovu svoju sestru, nego po istini. Smiluj mi se i učini da s njom doživim starost.« 8I zajedno rekoše: »Amen, amen.« 9I zaspaše oboje te noći. Tobija - Tob 8,6 Ti si stvorio Adama i dao mu pomoćnicu Evu: od njih je proizašao ljudski rod. Ti si rekao: 'Nije dobro da čovjek bude sam; načinimo mu pomoćnicu sličnu njemu.'
10 III. MUDROST I BOG U POVIJESTI
Od Adama do Mojsija

Ona je štitila prvooblikovanog oca svijeta, koji je stvoren sâm, istrgla ga iz grijeha njegova 2i dala mu jakost da vlada svemirom. 3A kad se u jarosti svojoj grešnik odmetnu od nje, poginu u mržnji svojoj bratoubilačkoj. 4I kad je zemlju zbog njega potop stigao, opet ju je mudrost spasila brodeći s pravednikom na krhkom drvetu.
Knjiga Mudrosti - Mudr 10,1
Od Adama do Mojsija
11 Nejednakost
Zašto je dan od dana uzvišeniji, kad im svima kroz godinu svjetlost od sunca dolazi? 8Zato što su u misli Gospodnjoj razdijeljeni, Gospod je razlučio doba i blagdane. 9Neke je uzvisio i posvetio, a druge uvrstio u dane obične. 10I svi su ljudi od blata, i Adam je od zemlje stvoren. 11Ali ih Gospod u svojoj velikoj mudrosti razdijeli i dade im različite sudbine. 12Neke je blagoslovio i uzvisio, druge posvetio i sebi približio; neke je opet prokleo i ponizio i oborio ih s mjesta njihova.
Knjiga Sirahova - Sir 33,10
I svi su ljudi od blata, i Adam je od zemlje stvoren.
12 Kratak pregled
Malo ih je bilo stvorenih na zemlji kao Henok, on je bio uznesen sa zemlje. 15A je li se ipak rodio čovjek kao Josip? Vođa braći svojoj, potpora narodu svojem. Kosti su mu posjećene. 16Još i Šem i Šet bijahu slavljeni među ljudima, ali je Adam iznad svih živih stvorova.
Knjiga Sirahova - Sir 49,16
Još i Šem i Šet bijahu slavljeni među ljudima, ali je Adam iznad svih živih stvorova.
13 Zakonsko podrijetlo Isusovo
(Mt 1, 1–17) Kad je Isus nastupio, bilo mu je oko trideset godina. Bijaše – kako se smatralo – sin Josipov, Elijev, 24Matatov, Levijev, Malkijev, Janajev, Josipov. 25Matatijin, Amosov, Naumov, Heslijev, Nagajev, 26Mahatov, Matatijin, Šimijev, Josehov, Jodin, 27Johananov, Resin, Zerubabelov, Šealtielov, Nerijev, 28Malkijev, Adijev, Kosamov, ElmAdamov, Erov, 29Jošuin, Eliezerov, Jorimov, Matatov, Levijev, 30Šimunov, Judin, Josipov, Jonamov, Elijakimov, 31Melejin, Menin, Matatin, Natanov, Davidov, 32Jišajev, Obedov, Boazov, Salin, Nahšonov, 33Aminadabov, Adminov, Arnijev, Hesronov, Peresov, Judin, 34Jakovljev, Izakov, Abrahamov, Terahov, Nahorov, 35Serugov, Reuov, Pelegov, Eberov, Šelahov, 36Kenanov, Arpakšadov, Šemov, Noin, Lamekov, 37Metušalahov, Henokov, Jeredov, Mahalalelov, Kenanov, 38Enošev, Šetov, Adamov, Božji.
Evanđelje po Luki - Lk 3,38
Enošev, Šetov, Adamov, Božji.
14 121. OSLOBOĐENJE OD GRIJEHA, SMRTI I ZAKONA
Adam i Krist

Zbog toga, kao što po jednom Čovjeku uđe u svijet grijeh i po grijehu smrt, i time što svi sagriješiše, na sve ljude prijeđe smrt... 13Doista, do Zakona bilo je grijeha u svijetu, ali se grijeh ne ubraja kad nema zakona. 14Da, ali smrt je od Adama do Mojsija doista kraljevala i nad onima koji ne sagriješiše prekršajem sličnim kao Adam, koji je pralik Onoga koji ima doći. 15Ali s darom nije kao s grijehom. Jer ako su grijehom jednoga mnogi umrli, mnogo se obilatije na sve razlila milost Božja, milost darovana u jednom čovjeku, Isusu Kristu. 16I dar – to nije kao kad je ono jedan sagriješio: jer presuda nakon jednoga grijeha posta osudom, a dar nakon mnogih grijeha – opravdanjem. 17Uistinu, ako grijehom jednoga smrt zakraljeva – po jednome, mnogo će više oni koji primaju izobilje milosti i dara pravednosti kraljevati u životu – po Jednome, Isusu Kristu. 18Dakle, grijeh jednoga – svim ljudima na osudu, tako i pravednost Jednoga – svim ljudima na opravdanje, na život! 19Doista, kao što su neposluhom jednoga čovjeka mnogi postali grešnici tako će i posluhom Jednoga mnogi postati pravednici. 20A zakon nadođe da se umnoži grijeh. Ali gdje se umnožio grijeh, nadmoćno izobilova milost: 21kao što grijeh zakraljeva smrću, da tako i milost kraljuje pravednošću za život vječni po Isusu Kristu Gospodinu našemu.
Poslanica Rimljanima - Rim 5,12
Adam i Krist
15 Poslanica Rimljanima - Rim 5,14 Da, ali smrt je od Adama do Mojsija doista kraljevala i nad onima koji ne sagriješiše
16 Poslanica Rimljanima - Rim 5,14 prekršajem sličnim kao Adam, koji je pralik Onoga koji ima doći.
17 20Ali sada: Krist uskrsnu od mrtvih, prvina usnulih! 21Doista, po čovjeku smrt, po Čovjeku i uskrsnuće od mrtvih! 22Jer kao što u Adamu svi umiru, tako će i u Kristu svi biti oživljeni. 23Ali svatko u svom redu: prvina Krist, a zatim koji su Kristovi, o njegovu Dolasku; 24potom – svršetak, kad preda kraljevstvo Bogu i Ocu, pošto obeskrijepi svako Vrhovništvo, svaku Vlast i Silu. 25Doista, on treba da kraljuje dok ne podloži sve neprijatelje pod noge svoje. 26Kao posljednji neprijatelj bit će obeskrijepljena Smrt 27jer sve podloži nogama njegovim. A kad veli: Sve je podloženo, jasno – sve osim Onoga koji mu je sve podložio. 28I kad mu sve bude podloženo, tada će se i on sam, Sin, podložiti Onomu koji je njemu sve podložio da Bog bude sve u svemu. Prva poslanica Korinćanima - 1 Kor 15,22 Jer kao što u Adamu svi umiru, tako će i u Kristu svi biti oživljeni. 
18 Način uskrsnuća
Ali reći će netko: Kako uskršavaju mrtvi? I s kakvim li će tijelom doći? 36Bezumniče! Što siješ, ne oživljuje ako ne umre. 37I što siješ, ne siješ tijelo buduće, već golo zrno, pšenice – recimo – ili čega drugoga. 38A Bog mu daje tijelo kakvo hoće, i to svakom sjemenu svoje tijelo. 39Nije svako tijelo isto tijelo; drugo je tijelo čovječje, drugo tijelo stoke, drugo tijelo ptičje, a drugo riblje. 40Ima tjelesa nebeskih i tjelesa zemaljskih, ali drugi je sjaj nebeskih, a drugi zemaljskih. 41Drugi je sjaj sunca, drugi sjaj mjeseca i drugi sjaj zvijezda; jer zvijezda se od zvijezde razlikuje u sjaju. 42Tako i uskrsnuće mrtvih: sije se u raspadljivosti, uskršava u neraspadljivosti; 43sije se u sramoti, uskršava u slavi; sije se u slabosti, uskršava u snazi; 44sije se tijelo naravno, uskršava tijelo duhovno. Ako ima tijelo naravno, ima i duhovno. 45Tako je i pisano: Prvi čovjek, Adam, postade živa duša, posljednji Adam – duh životvorni. 46Ali ne bî najprije duhovno, nego naravno pa onda duhovno. 47Prvi je čovjek od zemlje, zemljan; drugi čovjek – s neba. 48Kakav je zemljani takvi su i zemljani, a kakav je nebeski takvi su i nebeski. 49I kao što smo nosili sliku zemljanoga, nosit ćemo i sliku nebeskoga.
Prva poslanica Korinćanima - 1 Kor 15,45
Tako je i pisano: Prvi čovjek, Adam, postade živa duša, 
19 Prva poslanica Korinćanima - 1 Kor 15,45 posljednji Adam – duh životvorni.
20 8Hoću dakle da muškarci mole na svakome mjestu, podižući čiste ruke bez srdžbe i raspre; 9isto tako žene – u doličnu držanju: neka se rese stidljivošću i razborom, ne pletenicama i zlatom ili biserjem ili skupocjenim odijelom, 10nego – dobrim djelima, kako dolikuje ženama koje ispovijedaju bogoljubnost. 11Žena neka u miru prima pouku sa svom podložnošću. 12Poučavati pak ženi ne dopuštam, ni vladati nad mužem, nego – neka bude na miru. 13Jer prvi je oblikovan Adam, onda Eva; 14i Adam nije zaveden, a žena je zavedena, učinila prekršaj. 15A spasit će se rađanjem djece ako ustraje u vjeri, ljubavi i posvećivanju, s razborom. Prva poslanica Timoteju - 1 Tim 2,13 Jer prvi je oblikovan Adam, onda Eva;
21 Prva poslanica Timoteju - 1 Tim 2,14 i Adam nije zaveden, a žena je zavedena, učinila prekršaj.
22 Njihove hule
Uza sve to i ovi sanjari jednako skvrne tijelo, zabacuju Veličanstvo, pogrđuju Slave. 9Kad se Mihael arkanđeo s đavlom prepirao za tijelo Mojsijevo, nije se usudio izreći pogrdan sud protiv njega, nego reče: »Spriječio te Gospodin!« 10A ovi pogrđuju ono što ne poznaju; a što po naravi kao nerazumne životinje poznaju, u tom trunu. 11Jao njima! Putom Kajinovim pođoše, i zabludi se Bileamovoj za plaću podaše, i propadoše od pobune Korahove. 12Oni su ljage na vašim agapama, bezobzirno se s vama gosteći i napasajući se; oblaci bezvodni što ih vjetrovi raznose, stabla besplodna u kasnoj jeseni, dvaput usahla, iskorijenjena, 13bijesno morsko valovlje što ispjenjuje svoje sramote, zvijezde lutalice kojima je spremljena crna tmina dovijeka. 14O njima prorokova sedmi od Adama, Henok: »Gle, dođe Gospodin sa Desettisućama svojim 15suditi svima i pokarati sve bezbožnike za sva njihova bezbožna djela kojima bezbožno sagriješiše i za sve drzovite riječi koje grešni bezbožnici izrekoše protiv njega.« 16To su rogoborni nezadovoljnici koji hode putom svojih požuda, usta im zbore naduto, ulaguju se u lice radi dobitka. 17A vi, ljubljeni, sjetite se riječi što ih prorekoše apostoli Gospodina našega Isusa Krista. 18Oni vam govorahu: »U posljednje će vrijeme biti podrugljivaca koji će se povoditi za bezbožnim požudama svojim.« 19To su sijači razdora, sjetilnici koji nemaju Duha.
Poslanica Jude apostola - Jd 1,14
O njima prorokova sedmi od Adama, Henok: »Gle, dođe Gospodin sa Desettisućama svojim 


OSTALA LITERATURA :
Iz Rječnika Biblijske teologije:

 Izraz Adam je u Bibliji čest i ima čitav niz značnja (vidi Rječnik K.Rahnera). Kad je Židov izgovarao tu riječ nije prvenstveno mislio na prvog čovjeka, a isto tako i izraz "sin Adamov" nikada ne smjera na nekog Adamovog potomka kao pojedinca, već se on javlja usporedo sa izrazom čovjek (Job 14,1), označuje neku osobu (Jr 49,18.33) ili skup ljudi ( (Ps45,3 ; 1Kr 8,39.42 ).
 Izvan izvještaja o stvaranju gdje je taj izraz dvoznačan, Adam označuje prvog čovjeka samo na četiri mjesta (Post 4,1.25; 5,13; Tob 8,6). U prva tri poglavlja Knjige postanka i dijelom četvrtog poglavlja starozavjetni pisac (pisci?) jednostavno govore samo o "čovjeku"(dvadeset i šest puta). Tek u retku 4,25 riječ Adam označuje ime prvog čovjeka .
 Novi zavjet ponavlja da su svi ljudi izvedeni od jednog čovjeka (Dj 17,26) kao i da su praroditelji prvotni lik bračnog para (Mt 19,4). Novozavjetna poruka je u tome da se Isus Krist prikazuje kao novi Adam. Sinoptička evanđelja ocrtavaju Isusovu vezu s Adamom: Matej u rodoslovlju Isusa Krista spominje Adama (Mt 1,1), Luka naziva Isusa "sin Adamov" (Lk 3,38).
 Pavao izričito kaže kako je Adam bio slika-pralik onog koji je imao doći (Rim 5,12-21) : čin prvog Adama imao je posvemašnji učinak-smrt (usp 1Kor 15,21 i sl.) , a drugi Adam , Krist svojim posluhom donosi opravdanje i život.
Po Adamu je grijeh ušao u svijet; po Kristu kao svome izvoru, izlila se milost.

Iz Teološkog rječnika K.Rahnera :

ADAM (staroistočnjački = čovjek, čovječanstvo, od zemlje i za zemlju ).
Biblijski izvještaj o stvaranju kaže da je prvi čovjek, muškarac, uzet po svojem tijelu od zemlje i da je neposredno od Boga primio »dah života«; njemu istovrijedna žena, Eva, stavljena je uza nj a on uz nju, a oboje su zajedno Božja slika, i taj par početak je čovječanstva. Kao prvi , začetnik loze sviju ljudi on je i začetnik loze Isusa Krista (Lk 3,28).
Isus Krist je začetnik druge loze (drugi Adam) koji nadvisuje prvoga-Adama: Adam predaje zemaljski život onima koji su njegovom neposlušnošču grešnici i propali u smrti (nasljedni grijeh), Isus Krist predaje duhovni život onima koje On svojom poslušnošću čini pravednicima i uskrslima (1 Kor 15; Rim 5).
U drugom Adamu - Isusu Kristu, ostvarena je volja Božja za slobodno duhovno partnerstvo ljudi s Bogom koji je postao čovjek.



Izreke svetaca:

Kad je Bog stvorio Adama
nije mu dao tjelesna krila,
kao što ih ptice imaju,
već mu je radije namijenio
krila Duha Svetoga,
ona krila koja će mu dati
ponovo o Uskrsnuću
kako bi ga uzdigli i ponijeli
kamo god to Duh bude htio,
krila koja sveti čak i sada imaju
te se svojim duhom mgu vinuti
u nebesku oblast spoznaje.

Makarije Veliki (IV./V. stoljeće, Kapadokija)


Iz spjeva Prvi ljudi :
Ugledav ga, samo njega zrije,
Adam pako otrijezniv se smeće
U radosnu istinu probije
Punim čuvstvom neizmjerne sreće,
I baci se u naručaj njo’zi,
U naručaj koj’ ga spreman veće
Dočekuje u ljubovnoj slozi. [...]
Nikad ljepše ti ne vidje dvoje.
Nit sretnije s ljubavi im dane.
Saljubljeni u kip jedan stoje,
Sadruženi ne znadu si dijela,
Potonulo jedno u drugo je,
Te su jedna presladost si cijela,
Jedan život, u novome novi,
Jedno žiće dušom u dva tijela.

Petar Preradović, pjesnik (1818.-1872.)


Iz u Himna o Rođenju:
Sve ove promjene učinio je Milosrdni,
svukavši slavu i obukavši tijelo;
jer je On zamislio obući Adama
u ovu slavu koju si Adam bijaše svukao,
Krist je bio obučen u pelene
koje odgovaraju lišću Adamovu,
Krist se obukao u odjeću, umjesto Adamove kože;
On je bio kršten zbog Adamova grijeha,
Njegovo tijelo je bilo pomazano zbog Adamove smrti
On je uskrsnuo i uzdigao Adama u svoju slavu.
Blagoslovljen Onaj koji je sišao i
obukao sebe Adamom i uzašao!

Sveti Efrem Sirijski , đakon i crkveni naučitelj (306.-373.)


Iz spisa Komentar na Post 3,8-10:
Uto čuju korak Jahve, Boga,
koji je šetao vrtom za dnevnog povjetarca.
I sakriju se – čovjek i njegova žena –
pred Jahvom, Bogom, među stabla u vrtu.
Jahve, Bog, zovne čovjeka: ‘Gdje si?’– reče mu.
On odgovori: ‘Čuo sam tvoj korak po vrtu;
pobojah se jer sam gol, pa se skrih.
Uto čuju korak (ne radi se o koraku, već
o zvuku) Jahve, Boga,
koji je šetao vrtom za dnevnog povjetarca.
I skriju se – čovjek i njegova žena –
pred Jahvom, Bogom, među stabla u vrtu.
Kada si prije čuo bilo kakav njegov zvuk?
Ako si sada prvi puta čuo Njegov zvuk,
shvati da su ti koraci tebi dani
da te potaknu na molitvu i traženje oprosta.
Govori sada Bogu, prije nego li te pita
o dolasku zmije i grijehu koji si počinio zajedno s Evom.
Tada će te ispovijedanje vlastitih usana
osloboditi grijeha koji si počinio.
No, Adam i Eva su odbili ispovjediti svoj grijeh,
nego su se međusobno optuživali.

Sveti Efrem Sirijski , đakon i crkveni naučitelj (306.-373.)


Naš otac Adam … nije sačuvao milost Duha,
i tako je u njemu cijela priroda naposljetku
[postupno] izgubila dobra dana od Boga. …

Sv. Ćiril Aleksandrijski, crkveni naučitelj (376.-444.)


Iz spisa Rasprava protiv hereza:
Bog je na početku oblikovao Adama
ne kao da bi nekoga trebao,
nego da bi imao kome svoja dobročinstva darovati...

Sv. Irinej Lionski, biskup (135.-202.)


Iz spisa J.Antolović, Srce Isusovo, srce naših obitelji, 1989.:
Kao što je Bog uzeo jedno Adamovo rebro
da iz njeg načini ženu,
tako je Krist učinio da iz rane
njegova boka provre voda i krv
kako bi načinio Crkvu.
Tamo bijaše Adam uronjen u san,
ovdje je Isus koji se predaje snu smrti...

Sv. Ivan Zlatousti, crkveni naučitelj (347.- 407.)


Iz spisa J.Antolović, Srce Isusovo, srce naših obitelji, 1989.:
Ako Adam bijaše Kristova slika,
Adamov san bijaše slika Kristova sna,
Krista koji je zaspao u smrt,
da bi po sličnoj rani njegova boka
bila stvorena Crkva, istinska majka živih.

Tertulian, prezbiter (160.-240.)


Iz spisa Tumačenje Ivanovog evanđelja:
Prva žena, majka živih,
bi nazvana Eva, tj. život.
Drugi Adam, nakon što je naklonio glavu,
u snu, na križu, da bi se,
dok je spavao, iz Njegova boka,
rodila Njegova Zaručnica.

Sv. Augustin, biskup i crkveni naučitelj (354.- 430.)


Iz spisa Kršćanin kao buntovnik, 1968.:
Adam - to je svaki čovjek
koliko je od Boga stvoren i
koliko mu je povjerena dužnost da odredi
značenje i važnost stvarima u svijetu,
ljubeći te stvari,
razvijajući i kultivirajući svijet.
Adam nije kromanjonac koji se polako
podigao do razine onoga »homo sapiens«;
po pozivu Božjem za razvijanje svijeta,
svaki čovjek jest Adam.

Harvey Cox, teolog (1929.)


Iz spisa Je li Crkva još potrebna?, 1973.:
Sveti Augustin tumači ime ADAM
kao početna slova strana svijeta.
U grčkom jeziku imena strana svijeta
počinju doista tim slovima:
anatolé znači istok,
dysis zapad, arktos sjever i
mesembria jug.
Adam, kao utjelovljenje čovječanstva,
raspršio se na sve četiri strane svijeta.
Isus, međutim, kao drugi Adam skuplja
u jedno čovječanstvo raspršeno
Adamovim grijehom.

Tomislav Ivančić, prezbiter (1938.-2017.)



Katekizam katoličke crkve:

359 "Zaista, samo u tajni utjelovljene Riječi rasvjetljuje se istinski čovjekova tajna":
Sveti nas Pavao uči da su dva čovjeka na početku ljudskoga roda: Adam i Krist(...) Prvi Adam, kaze on, stvoren je kao ljudsko biće koje je primilo život; posljednji je duhovno biće koje daje život. Prvi je stvoren od posljednjega od kojega je primio dušu koja ga oživljava (...) Drugi je Adam utisnuo svoju sliku u prvog Adama kad ga je oblikovao. Zato je kasnije uzeo njegovu narav i ime da ne dopusti da propadne ono što je on na svoju sliku načinio. Jest prvi Adam, jest posljednji Adam: prvi ima početak, posljednji nema svršetka. Upravo ovaj posljednji je uistinu prvi, kao sto sam reče: "Ja sam Prvi i Posljednji".


416 Svojim grijehom Adam je, kao prvi čovjek, izgubio izvornu svetost i pravednost koju je primio od Boga ne samo za se nego i za sve ljude.

417 Svojem su potomstvu Adam i Eva prenijeli ljudsku narav ranjenu prvim grijehom, lišenu dakle prvotne svetosti i pravednosti. Ta se lišenost naziva "istočni grijeh".

375 Crkva vjerodostojno tumači simbolizam biblijskog jezika u svjetlu Novoga zavjeta i Predaje učeći da su nasi praroditelji Adam i Eva bili postavljeni u stanje "svetosti i izvorne pravednosti". Ta milost izvorne svetosti bila je "sudioništvo na božanskom životu".

504 Isus je u krilu Djevice Marije začet po Duhu Svetom jer je novi Adam kojim započinje novo stvaranje:
"Prvi je čovjek od zemlje, zemljan; drugi čovjek - s neba" (1 Kor 15,47). Kristovo je čovjestvo, vec od začeća, puno Duha Svetoga, jer mu Bog "Duha ne daje na mjeru" (Iv 3,34). "Od punine njegove", od glave otkupljenog čovječanstva,"svi mi primismo, i to milost na milost" (Iv 1,16).

Iz Govora svetoga Petra Krizologa, biskupa

Riječ, Božja Mudrost, postala je tijelom


 Sveti Apostol tvrdi da su dva čovjeka dala početak ljudskom rodu, Adam i Krist. Ta su dva čovjeka jednaki tijelom, ali nejednaki zaslugom, jedinstvom udova sasvim slični, ali samim svojim početkom sasvim različiti. Apostol kaže: Prvi čovjek, Adam, postade živa duša, a novi Adam životvorni duh. Onaj je prvi nastao od ovoga novog od kojega je primio i dušu, da bi mogao živjeti. Ovaj je od samog sebe, jer nije očekivao život od drugoga, nego je on sam dao svima i sam život. Onaj je sazdan od najobičnijeg blata, a ovaj je proizašao iz prečiste utrobe djevice. U onomu se zemlja pretvorila u tijelo, a u ovome je tijelo postalo božansko.
 I čemu dalje nabrajati? Ovaj je Adam onomu udahnuo svoju dušu kad ga je stvorio. Zato je uzeo njegovu osobu i njegovo ime, da ne bi izgubio ono što je stvorio na svoju sliku. Prvi Adam, novi Adam. Onaj je prvi imao početak, ovaj novi nema svršetka. Ovaj novi zapravo je prvi, kako on sam kaže: Ja sam prvi, ja sam i posljednji.
ja sam prvi, to jest bez početka, ja sam posljednji, to jest bez svršetka. Apostol kaže: Ali ne dolazi prije duhovno, već zemaljsko; duhovno dolazi zatim. Zemlja svakako dolazi prije ploda, ali zemlja nije tako dragocjena kao plod, jer zemlja zahtijeva napor i rad, dok plod daje uzdržavanje i život. S pravom se Prorok hvali takvim plodom: Zemlja je naša dala urod svoj. Koji urod? Onaj, naime, o kojemu na drugom mjestu kaže: Potomka tvoje utrobe posadit ću na prijestolje tvoje. Apostol kaže: Prvi je čovjek od zemlje — zemljan; drugi je čovjek s neba.
 Kakav je zemljani, takvi su i svi zemljani; kakav je nebeski, takvi su i svi nebeski. Kako oni koji nisu takvi rođeni mogu takvi postati, ne zadržavajući ono s čim su rođeni, nego ostajući u onomu čime su preporođeni? Zato je otajstvenim sjedinjenjem svoga božanskog svjetla Duh Sveti oplodio krilo da one koji su pali u bijedni položaj zemljanih zbog svoga porijekla iz blata, preporodi u nebeske i učini ih sličnima svome Stvoritelju. Zato, već preporođeni i obnovljeni prema slici našega Stvoritelja ispunimo ono što naređuje Apostol: I kako smo nosili sliku onoga zemljanoga, nosit ćemo i sliku ovoga nebeskoga.
Kako rekosmo, već preporođeni po primjeru našega Gospodina i od Boga posinjeni nosimo cjelovitu sliku našega Stvoritelja: ne veličanstvom kojim je sam on zaodjenut, nego čednošću, jednostavnošću, blagošću, strpljivošću, poniznošću, milosrđem i slogom, po čemu se udostojao postati i biti jedno s nama.



Časoslov, služba čitanja XXIX. TJEDAN KROZ GODINU – SUBOTA
Iz Drevne homilije na Veliku i svetu subotu

Gospodinov silazak u podzemlje


Što je ovo danas? Velika tišina na zemlji, velika šutnja i samoća, velika smirenost, jer Kralj spava. Zemlja se prestrašila i zašutjela, jer je Bog u tijelu usnuo i probudio pomrle od početka svijeta. Bog je umro u tijelu i oživio podzemlje.
Očito je najprije potražio praroditelja Adama kao izgubljenu ovcu. Svakako je htio posjetiti one koji su živjeli u tami i smrtnoj sjeni. Sigurno je Bog i njegov Sin htio osloboditi zarobljenog Adama i s njim zarobljenu Evu.
Gospodin je ušao k njemu držeći pobjedni stijeg križa. Čim ga je ugledao praotac Adam, silno iznenađen udario se u prsi i uskliknuo svima: »Gospodin moj bio sa svima«. Krist je Adamu odgovorio: »I s duhom tvojim!« Uhvatio ga za ruku, podigao i rekao: »Probudi se ti što spavaš! Ustani od mrtvih, jer te Krist rasvjetljuje! Ja sam Bog tvoj, a radi tebe sam postao tvoj sin. Radi tebe i radi ovih koji su tvoji potomci sada govorim i zapovijedam svima što su okovani: Iziđite! A onima što su u tami: Nek vas Svjetlo obasja! A usnulima: Ustanite !
A tebi zapovijedam: Probudi se ti što spavaš, jer te nisam za to stvorio da ležiš vezan u podzemlju. Ustani od mrtvih. Ja sam život mrtvima. Ustani, djelo ruku mojih! Ustani, sliko i priliko moja. Stvoren si sličan meni. Ustani, izidimo odavde! Ti si u meni a ja u tebi, jer smo jedna nedjeljiva osoba. Radi tebe sam ja, Bog tvoj, postao sin tvoj. Radi tebe sam ja, Gospodin, uzeo oblik sluge. Radi tebe sam ja koji prebivam nad nebom došao na zemlju i čak pod zemlju. Radi tebe, čovjeka, postao sam kao bespomoćan čovjek ubrojen među mrtvace. Radi tebe koji si iz vrta istjeran ja sam u vrtu predan Židovima i u vrtu razapet.
Pogledaj kako mi je lice bilo radi tebe popljuvano zato da ti povratim onaj prvotni dar života.
Pogledaj kako su mi obrazi bili zaušnicama bijeni. To sam podnio da tvoje nagrđeno lice obnovim prema mojoj slici. Pogledaj kako su mi leđa izbičevana. To sam podnio da zbacim teret tvojih grijeha što pritište tvoja leđa. Pogledaj kako su mi ruke čavlima bile pričvršćene za drvo križa. To sam podnio za tebe koji si pružio svoju ruku prema zabranjenom drvetu. Usnuo sam na križu i koplje je probolo bok moj radi tebe koji si u vrtu zaspao da od tvoga boka bude sazdana Eva.
Moj je bok izliječio tvoj bok. To što sam na križu usnuo tebe će izvesti iz podzemnog sna. Moje je koplje zaustavilo oružje upereno protiv tebe. Ustani, idimo odavde! Neprijatelj te je istjerao iz raja zemaljskog. Ja te neću više povratiti u taj raj, nego ću te smjestiti na nebesko prijestolje. Udaljio te je od drva koje je slikovito predstavljalo život, a evo sada ja, koji sam Život, združujem se s tobom.
Postavio sam kerubine da te poput slugu čuvaju, a evo sada će ti se kerubini klanjati slično kao Bogu. Pripravno je kerubinsko prijestolje, nosači spremni čekaju, odaje su uređene, jela pripremljena, urešeni su vječni šatori i prebivališta, otvorene su riznice dobara, a nebesko te kraljevstvo čeka još prije postanka svijeta.«

Časoslov, služba čitanja VELIKI TJEDAN – SUBOTA

Iz Rasprave Protiv krivovjerja, svetog Ireneja, biskupa

Adam i Krist; Eva i Marija


Gospodin je vidljivo došao k svojima. I nosilo ga je njegovo stvorenje, od njega nošeno. I onu neposlušnost ispod drveta ispravio je poslušnošću na drvu. I tako je onu zavedenost kojom kobno bijaše zavedena djeva Eva, dana već mužu, on razriješio po onoj pravoj blagovijesti koju je anđeo navijestio udatoj Djevici Mariji.
Kao što je onu zavela riječ andelova da, nevjerna Božjoj riječi, bude neposlušna Bogu, tako je ova po anđelovoj riječi primila blagovijest da, poslušna Božjoj riječi, bude bogonositeljica. I kao što ona bijaše zavedena na neposlušnost Bogu, ova bi svjetovana da Bogu bude poslušna. I tako Djevica Marija posta odvjetnicom djeve Eve.
On, dakle, postavši glavom svemu, sve uspostavi. Zametnu rat s našim neprijateljem i svlada ga te njemu koji na početku u Adamu sve nas zarobi, glavu razbi. Čitaš u Knjizi Postanka što reče Bog zmiji:
Neprijateljstvo ja zamećem između tebe i žene, između rođa tvojeg i rođa njezina; on će ti glavu satirati, a ti ćeš mu vrebati petu.
Time se naviješta kao satirač glave zmijine onaj koji se, kao potomak Adamov, imao roditi od žene Djevice. Taj je potomak onaj o kome veli Apostol u Poslanici Galaćanima: Dok ne dođe Potomak kome je namijenjeno obećanje.
To je još očitije rečeno u istoj poslanici: Kada dođe punina vremena, odasla Bog Sina svoga, od žene rođena. Da pobjeda nad neprijateljem bude pravedna, trebalo je da ga pobijedi čovjek od žene rođen. On je naime od početka po ženi zavladao čovjekom, stavši nasuprot čovjeku.
Stoga Gospodin i izjavljuje za se da je Sin čovječji, uspostavljajući i obnavljajući u sebi onoga prvog čovjeka, od kojega je uzeta prva tvar za ženu. I tako, kao što po pobijeđenom čovjeku sav naš rod siđe u smrt, tako opet po čovjeku pobjedniku uzlazimo na život.

Časoslov, služba čitanja II. TJEDAN DOŠAŠĆA – PETAK