Melkisedek
...on koji u prijevodu znači najprije »kralj pravednosti«, a zatim i kralj šalemski, to jest »kralj mira«;
( Poslanica Hebrejima - Heb 7,2
)
- Pregled po čitanjima
- Iz Rječnika Biblijske teologije
- Katekizam katoličke crkve
REKAPITULACIJA:
Melkisedek |
Hebrejski |
מלקיצדק |
Melkitsdek |
Grčki |
Μελκισεδέκ |
Melkisedek |
Latinski |
Melkisedek |
|
Riječ MELKISEDEK pojavljuje se 10 puta u
Biblijskim tekstovima. U naslovima i podnaslovima pojavljuje se 3 puta. Ukupno 13 puta.
- 2 puta pojavljuje se u Starom zavjetu.
- 8 puta pojavljuje se u Novom zavjetu, a od toga nijedanput u
evanđeljima
- najviše se spominje u Poslanici Hebrejima : 8 puta
SZ |
Petoknjižje |
1 |
Mudrosne knjige |
1 |
NZ |
Poslanice |
8 |
|
Ukupno : |
10 |
PREGLED PO ČITANJIMA
1 |
Abraham i Melkisedek
Pošto se vratio, porazivši Kedor-Laomera i kraljeve koji su bili s njim, ususret mu, u dolinu Šave, to jest u Kraljev dol, iziđe kralj Sodome. 18A Melkisedek, kralj Šalema, iznese kruha i vina. On je bio svećenik Boga svevišnjega. 19Blagoslovi ga govoreći: »Od Boga svevišnjega, Stvoritelja neba i zemlje,
neka je Abramu blagoslov!
20I svevišnji Bog,
što ti u ruke preda neprijatelje,
hvaljen bio!«
Abram mu dade desetinu od svega.
21Tada kralj Sodome reče Abramu: »Meni daj ljude, a dobra uzmi sebi!« 22Abram odgovori kralju Sodome: »Ruku uzdižem pred Jahvom, svevišnjim Stvoriteljem neba i zemlje, 23da neću uzeti ni končića, ni remena od obuće, niti išta što je tvoje, da ne kažeš: na meni se Abram obogatio. 24Ne, meni ništa, osim što su moji momci upotrijebili; i dio za momčad što je sa mnom išla: Aner, Eškol i Mamre, oni neka uzmu svoj dio.«
Knjiga Postanka - Post 14,17 |
Abraham i Melkisedek
|
2 |
Knjiga Postanka - Post 14,18 |
A Melkisedek
kralj Šalema, iznese kruha i vina. On je bio svećenik Boga svevišnjega. |
3 |
Mesija – kralj, svećenik, pobjednik Psalam.
Davidov. Riječ Jahvina Gospodinu mojemu: »Sjedi mi zdesna
dok ne položim dušmane za podnožje tvojim nogama!
2Žezlo tvoje moći protegnut će Jahve sa Siona:
vladaj posred svojih neprijatelja!
3Spreman je tvoj narod u svetim odorama
za dan tvog junaštva:
kao rosa iz krila zorina
uza te su mladi ratnici.«
4Zakleo se Jahve i neće se pokajati:
»Dovijeka ti si svećenik po redu Melkisedekovu!«
5Gospodin ti je zdesna,
on će oboriti kraljeve u dan gnjeva svojega.
6On će sudit’ narodima: bit će truplâ na gomile,
po svoj zemlji raskoljenih glava.
7Na putu će se napit’ iz potoka,
visoko će dignuti glavu.
Psalmi - Ps 110,4 |
Zakleo se Jahve i neće se pokajati: »Dovijeka ti si svećenik po redu Melkisedekovu!« |
4 |
1Svaki veliki svećenik, zaista, od ljudi uzet, za ljude se postavlja u odnosu prema Bogu da prinosi darove i žrtve za grijehe. 2On može primjereno suosjećati s onima koji su u neznanju i zabludi jer je i sam zaogrnut slabošću. 3Zato mora i za narod i za sebe prinositi okajnice. 4I nitko sam sebi ne prisvaja tu čast, nego je prima od Boga, pozvan kao Aron.
5Tako i Krist ne proslavi sam sebe postavši svećenik, nego ga proslavi Onaj koji mu reče: Ti si sin moj, danas te rodih, 6po onome što pak drugdje veli: Zauvijek ti si svećenik po redu Melkisedekovu. 7On je u dane svoga zemaljskog života sa silnim vapajem i suzama prikazivao molitve i prošnje Onomu koji ga je mogao spasiti od smrti. I bî uslišan zbog svoje predanosti: 8premda je Sin, iz onoga što prepati, naviknu slušati 9i, postigavši savršenstvo, posta svima koji ga slušaju začetnik vječnoga spasenja – 10proglašen od Boga Velikim svećenikom po redu Melkisedekovu.
Poslanica Hebrejima - Heb 5,6 |
po onome što pak drugdje veli: Zauvijek ti si svećenik po redu Melkisedekovu. |
5 |
Poslanica Hebrejima - Heb 5,10 |
proglašen od Boga Velikim svećenikom po redu Melkisedekovu. |
6 |
13Doista, kad je Bog Abrahamu davao obećanje, jer se nije imao kime većim zakleti, zakle se samim sobom: 14Uistinu, blagosloviti, blagoslovit ću te i umnožiti, umnožit ću te. 15I tako Abraham, strpljiv, postiže obećano. 16Ljudi se doista kunu onim tko je veći i zakletva im je, kao potkrepa, kraj svake raspre. 17Tako i Bog: htio je baštinicima obećanja obilatije pokazati nepromjenljivost svoje odluke pa zato zajamči zakletvom 18da bismo po dva nepromjenljiva čina – u kojima je nemoguće da bi Bog prevario – mi pribjeglice imali snažno ohrabrenje da se držimo ponuđene nade. 19Ona nam je kao pouzdano i čvrsto sidro duše što ulazi u unutrašnjost iza zavjese, 20kamo je kao preteča za nas ušao Isus postavši zauvijek Veliki svećenik po redu Melkisedekovu.
Poslanica Hebrejima - Heb 6,20 |
kamo je kao preteča za nas ušao Isus postavši zauvijek Veliki svećenik po redu Melkisedekovu. |
7 |
Doista, taj Melkisedek, kralj šalemski, svećenik Boga Svevišnjega što je izašao u susret Abrahamu koji se vraćao s poraza kraljeva i blagoslovio ga, 2i komu Abraham odijeli desetinu od svega; on koji u prijevodu znači najprije »kralj pravednosti«, a zatim i kralj šalemski, to jest »kralj mira«; 3on, bez oca, bez majke, bez rodoslovlja; on, kojemu dani nemaju početka ni život kraja – sličan Sinu Božjemu, ostaje svećenik zasvagda.
4
Melkisedek i levitsko svećeništvo
Pa promotrite koliki li je taj komu Abraham, rodozačetnik, dade desetinu od najboljega. 5Istina, i oni sinovi Levijevi koji primaju svećeništvo imaju zakonsku zapovijed da ubiru desetinu od naroda, to jest od svoje braće premda su i ona izašla iz boka Abrahamova. 6Ali on, koji nije iz njihova rodoslovlja, ubra desetinu od Abrahama i blagoslovi njega, nosioca obećanja! 7A posve je neprijeporno: veći blagoslivlja manjega. 8K tome, ovdje desetinu primaju smrtni ljudi, a ondje onaj za kojega se svjedoči da živi. 9I u Abrahamu se, tako reći, ubire desetina i od Levija koji inače desetinu prima 10jer još bijaše u boku očevu kad mu u susret iziđe Melkisedek.
Poslanica Hebrejima - Heb 7,1 |
Doista, taj Melkisedek, kralj šalemski, svećenik Boga Svevišnjega što je izašao u susret Abrahamu koji se vraćao s poraza kraljeva i blagoslovio ga, |
8 |
Poslanica Hebrejima - Heb 7,4 |
Melkisedek i levitsko svećeništvo
|
9 |
Poslanica Hebrejima - Heb 7,10 |
jer još bijaše u boku očevu kad mu u susret iziđe Melkisedek. |
10 |
Poslanica Hebrejima - Heb 7,11 |
OD LEVITSKOG DO MELKISEDEKOVSKOG SVEĆENIŠTVA |
11 |
Poslanica Hebrejima - Heb 7,11 |
Dokidanje starog svećeništva Da se dakle savršenstvo postiglo po levitskom svećeništvu – jer na temelju njega narod je dobio Zakon – koja bi onda bila potreba da se po redu Melkisedekovu postavi drugi svećenik i da se ne imenuje po redu Aronovu? |
12 |
2. OD LEVITSKOG DO MELKISEDEKOVSKOG SVEĆENIŠTVA
Dokidanje starog svećeništva
Da se dakle savršenstvo postiglo po levitskom svećeništvu – jer na temelju njega narod je dobio Zakon – koja bi onda bila potreba da se po redu Melkisedekovu postavi drugi svećenik i da se ne imenuje po redu Aronovu? 12Doista, kad se mijenja svećeništvo, nužno se mijenja i Zakon. 13Jer onaj o kojemu se to veli pripadao je drugom plemenu, od kojega se nitko nije posvetio žrtveniku. 14Poznato je da je Gospodin naš potekao od Jude, plemena za koje Mojsije ništa ne reče s obzirom na svećenike. 15To je još očitije ako se drugi svećenik postavlja po sličnosti s Melkisedekom: 16postao je svećenikom ne po Zakonu tjelesne uredbe, nego snagom neuništiva života. 17Ta svjedoči se:
Zauvijek ti si svećenik
po redu Melkisedekovu.
Poslanica Hebrejima - Heb 7,15 |
To je još očitije ako se drugi svećenik postavlja po sličnosti s Melkisedekom: |
13 |
Poslanica Hebrejima - Heb 7,17 |
Ta svjedoči se: Zauvijek ti si svećenik po redu Melkisedekovu. |
OSTALA LITERATURA :
Iz Rječnika Biblijske teologije:
Melkisedek
Melkisedek se u Bibliji javlja :
1. kao Abrahamov zaštitnik
2. kao Davidov prethodnik i
3. kao anticipirani lik Isusa
1. Melkisedek i Abraham (Post 14).
Melkisedek je kralj i svećenik Šalema koji se u Ps 76,3 poistovjećuje sa Jeruzalemom.
Melkisedek ugošćuje Abrahama kruhom i vinom , a ta je gozba obred saveza ((Post31,44-46). Melkisedek je nehebrejski svećenik i nad
Abrahamom izgovara riječi blagoslova, iako je Abraham predak svećenika - levita .
2. Melkisedek i David (Ps 110)
Kad se David učvrstio svojom vlašću u Jeruzalemu, provodio je tamo politiku asimilacije. O tom kralju govori
Psalam 110 kao nastavljača časnog Melkisedeka. Jahve se zakleo svom pomazaniku: kao jeruzalemski kralj, "ti si
dovjeka svećenik po redu Melkisedekovu". Proroci su navijestili da će u vremenu koje ima doći kraljevska i svećenička
vlast biti združene (Jr 33,14-22; Zah 3-6), ali tijesno jedinstvo između pročišćenog kraljevskog dostojanstva
i pravog svećeništva ostvarit će se tek u Isusu Kristu.
3. Melkisedek i Isus ((Heb 7)
Pavao u Poslanici Hebrejima izriče kako je Isus svećenik koji je nosilac savršenog svećeništva, iako Isus ne potiče iz
Levijeva plemena (Isus potiče iz Judina plemena) . Isus ispunjuje kraljevsko svećeništvo davidovskog Mesije , nasljednika
Melkisedeka (Ps 110). U Knjizi Postanka taj kralj-svećenik javlja se kao viši od levitskih svećenika: Abraham , predak levitskih
svećenika, s poštovanjem se poklanja pred njim i od njega prima blagoslov.
Sam lik Melkisedeka , ime i atributi, na neki način ocrtavaju Isusov lik. Pojavivši se "bez početka i svršetka" , on je pralik
Krista, vječnog svećenika. Ime Melki-sedek znači :"Kralj je moj pravednost"; kralj Šalema je gotovo je isto kao i kralj šaloma,
tj. kralj mira. A Isus donosi mir i pravdu svijetu...
Svečana zakletva u PS 110 ne odnosi se na grešne i smrtne levitske svećenike ; zakletva se obraća Kralju-Svećeniku , pravom Sinu Davidovu,
Isusu, koji je nedužan , besmrtan i prema tome jedincat, službenik novog i konačnog Saveza naznačenog Kruhom i Vinom kao i ugovor Melkisedov nekoć.
Bog se evo poslužio pripadnikom drugog naroda, a ne pripadnikom izabranog naroda (Hebrejima) da nas dovede Kristu . Melkisedek se danas spominje u
Rimskom misalu (euharistijska molitva), te u Obredniku posvete oltara , te svjedoči o univerzalnosti Božjih nauma.
Katekizam katoličke crkve:
58 Savez s Noom ostaje na snazi sve dok traje vrijeme narodâ, do
proglasa Evanđelja u cijelom svijetu. Biblija poštuje neke velike likove
"narodâ", kao što su "Abel pravedni", kralj-svećenik Melkisedek, pralik
Kristov, pravednici "Noa, Daniel i Job" (Ez 14,14). Tako Sveto pismo
pokazuje do kojih visina svetosti mogu dospjeti oni, koji prema Noinu Savezu
žive ocekujući da Krist "sve raspršene sinove Božje skupi u jedno" (Iv 11,52).
1333 U središtu euharistijskog slavlja nalaze se kruh i vino, koji,
izgovaranjem Kristovih riječi i zazivom Duha Svetoga, postaju Kristovo
Tijelo i Krv. Crkva, vjerna Gospodinovu nalogu, njemu na spomen, i sve do
njegova slavnog povratka, nastavlja činiti ono što je on učinio uoči svoje
muke: "Uze kruh (...)", "Uze času punu vina (...)" Znakovi kruha i vina, i
nakon otajstvene pretvorbe u Kristovo Tijelo i Krv, i dalje označuju dobra
stvorenog svijeta. Zato u prinošenju darova zahvaljujemo Stvoritelju za kruh
i vino,plod "rada ruku čovječjih", ali ponajprije "plod zemlje" i "plod
trsa", darova Stvoriteljevih. Tako u prinosu Melkisedeka, kralja i
svećenika, koji je "iznio kruh i vino" (Post 14,18), Crkva vidi proročku
sliku svoga prinosa.
1350 Prikazanje darova (ofertorij): na oltar se, ponekad u mimohodu, donose
kruh i vino što će svećenik u Kristovo ime prikazati u euharistijskoj žrtvi,
u kojoj će postati Kristovo Tijelo i Krv. To je isti Kristov čin sa
Posljednje večere "kad uze kruh i čašu". "Samo Crkva može Stvoritelju
prinijeti ovaj čisti prinos, prinoseći mu sa zahvaljivanjem ono što
proizlazi iz njegova stvaranja." Prikazanje darova na oltaru preuzima
Melkisedekov gest i Stvoriteljeve darove predaje u Kristove ruke. On u
svojoj žrtvi privodi savršenstvu sve ljudske pokušaje da prinose žrtve.
1544 Sve slike starozavjetnog svećeništva ispunile su se u Isusu Kristu,
koji je jedini "Posrednik između Boga i ljudi" (1 Tim 2,5). Melkisedeka,
"svećenika Boga Svevišnjega" (Post 14,18), kršćanska predaja smatra
praslikom svećenistva Krista, jedinog "velikog svećenika po redu
Melkisedekovu" (Heb 5,10; 6,20), "svetog, nedužnog, neokaljanog" (Heb 7,26),
koji "jednim uistinu prinosom zasvagda usavrši posvećene" (Heb 10,14), tj.
svojom jedinom žrtvom na križu.