Milostinja
Udijeljena milostinja oslobađa od smrti i ne dopušta da odeš u mrak.
( Tobija - Tob 4,10 )
Milostinja | ||
Hebrejski | נְדָבָה | nedabah (ned-aw-baw) |
Grčki | Ελεημοσύνη | Eleimosýni |
Latinski | Eleemosyna |
- 26 puta pojavljuje se u Starom zavjetu.
- 13 puta pojavljuje se u Novom zavjetu, a od toga 5 puta u evanđeljima
- najviše se spominje u Tobiji : 17 puta
SZ | Povjesne knjige | 17 |
Mudrosne knjige | 9 | |
NZ | Evanđelja | 5 |
Djela apostolska | 8 | |
Ukupno : | 39 |
PREGLED PO ČITANJIMA
OSTALA LITERATURA :
Milostinja
Stari zavjet
1. Značenje riječi
Hebrejski riječnik ne poznaje poseban izraz za milostinju. Grčka riječ "eleemosyne" znači Božje milosrđe (Ps 24,5;Iz 59,16) ili
pak čovjekovo milosrđe prema bližnjemu (Post 47,29). To je milosrđe pravo samo ako se izražava u činima , a među tim činima važno
mjesto ima materijalna potpora onima koji su u potrebi.
U kasnijim knjigama Starog zavjeta (Danijel, Tobija, Sirah) , te u Novom zavjetu ta će se grčka riječ ograničiti na savim određeno značenje
"milostinje".
2. Dužnost milostinje
U Zakonu postoje propisane stari oblici milostinje : obveza da se jedan dio uroda ostavi za pabirčenje i paljetkovanje (Lev 19,9; 23,22;
Pnz 24,20; Rut 2); trogodišnja desetina za one koji nemaju vlastite zemlje a to mogu biti :leviti, tuđinci, sirote, udovice (Pnz 14,28).
Na siromahov poziv treba odgovoriti nesebično (Pnz 14,28) i obzirno (Sir 18,15).
3. Milostinja i religiozni život
Milostinja ne smije biti puko čovjekoljubje, već religiozni čin. Darežljivost prema siromasima dobiva svoju vrijednost i time jer dopire do samog
Boga (Izr 19,17) i daje pravo na nagradu i oproštenje grijeha (Dn 4,24; Sir 3,30). Ona je jdnakovrijedna žrtvi prinesenoj Bogu (Sir
35,2) .
Tobija preporučuje sinu : "Ne okreći lice od siromaha, pa ni Bog neće okrenuti lica od tebe...ako imaš malo, daj malo, ali ne
oklijevaj dati milostinju (Tob 4,7-11.15).
Novi zavjet
Isus ubraja milostinju u tri stupa religioznog života zajedno sa postom i molitvom (Mt 6,1-18). Ali Isus traži
da se ona dijeli u potpunoj nesebičnosti, bez razmetanja ((Mt 6,1-14), bez ikakva računanja , da ništa ne očekujete natrag (Lk 6,35).
Isus , kao i židovska predaja, smatra da je milostinja izbor nebeske nagrade (Mt 6,2.4) , da je ona blago na nebu (Lk 12,21), ali to nije
i nesmije biti sebična računica , nego što u potrebitoj braći susrećemo samoga Krista (Mt 25,31-46).
Jer kako će Božja ljubav ostati u onome tko zatvori svoje srce kad vidi brata u nevolji (1 Iv 3,17; Jak 2,15); kako se može svetkovati sakrament
euharistijskog zajedništva , a da se bratski ne podijele vlastita dobra (1 Kor 11,20)?
Milostinja može imati i veći domašaj i biti znak jedinstva crkve. Pavao tražeći skupljanje milostinje za Crkvu u Jeruzalemu od Crkve iz poganstva
čini upravo to : govori da smo svi članovi istog Kristova Tijela, i da je milostinja znak tog jedinstva.
Ništa nas neće obogatiti na ovome svijetu
kao davanje milostinje.
Sv.Franjo Saleški , biskup i crkveni naučitelj ( 1567.-1622.)
Bogu ne treba tvoj novac,
ali siromašnima treba.
Daješ ga siromašnima, ali ga Bog prima.
Sv. Augustin, biskup i crkveni naučitelj (354.-430.)
Iz spisa Sermo 61:
Što je tebi suvišno,
siromasima je nužno.
Sv. Augustin, biskup i crkveni naučitelj (354.-430.)
Moramo dati milostinju.
Milosrđe pridobiva duše i
privlači ih kreposti.
Sv. Anđela Merici, utemeljica Uršulinki (1474.-1540.)
Božji je način dati puno za malo.
Jer ne gleda naš Gospodin koliko dajemo,
nego velikodušnost naše volje.
Sv. Ivan Zlatousti , crkveni naučitelj (347.- 407.)
Zar ti je čovjekoljubivi Gospodin dao mnogo,
da bi ti to što ti je dano
trošio samo na svoju korist?
Ne, već da bi tvoje izobilje
ispunilo nedostatak kod drugih.
Sv. Ivan Zlatousti , crkveni naučitelj (347.-407.)
Ne dati siromasima da imaju udjela
u našim vlastitim dobrima,
znači okradati ih i oduzimati im život.
Dobra koja držimo [...] nisu naša, nego njihova.
Sv. Ivan Zlatousti , crkveni naučitelj (347.-407.)
Iz spisa On Naboth, 129:
Bogati su u posjedu dobara siromašnih
čak ako su ih stekli pošteno ili naslijedili legalno.
Ne reci: "Koristim ono što pripada meni."
Ti koristiš ono što pripada drugima.
Sve bogatstvo svijeta pripada tebi i
drugima zajedno, kao što pripadaju sunce,
zrak, zemlja i sve drugo.
Sv. Ivan Zlatousti, crkveni naučitelj (347.-407.)
Iz spisa Propovijedi na Evanđelje po Mateju:
Koju korist može imati Krist
ako je žrtveni stol pun zlatnih posuda
dok umire od gladi neki siromah?
Najprije nahrani gladnoga i tek kasnije uresi
oltar s onim što ostane.
Dat ćeš (Isusu) zlatni kalež,
a nećeš mu dati čašu vode?
Koja korist od ukrašavanja oltara
s oltarnicima od zlata,
ako (Kristu u siromahu) ne daš nužnu odjeću?
Sv. Ivan Zlatousti, crkveni naučitelj (347.-407.)
Siromasi pružaju ruku,
a Bog prima ponuđeno.
Sv. Petar Krizolog , biskup i crkveni naučitelj (406.- 450.)
Moliti za one koji su u smrtnom grijehu
najbolja je milostinja,
jer ljubav se Božja uvijek sjeti
takvih duša kad moliš.
Sv.Terezija Avilska, prva žena naučiteljica Crkve (1515.-1582.)
"Skupljajte si blago na nebu " (Mt 6,20).
Veliko blago je milostinja.
Sv. Lovro , mučenik , rekao je onima
koji su od njega tražili crkveno blago :
"Crkvena su bogatstva pohranjena u
nebesku riznicu po rukama siromašnih."
Blago skuplja u nebu tko daje Kristu.
Kristu daje tko daje siromahu:
"Što ste učinili jednom od ovih najmanjih,
meni ste učinili" (Mt 25,40)
Sv. Ante Padovanski, prezbiter (1195.-1231.)
Ako počneš čuvaš bogatstvo -
neće biti tvoje;
ako kreneš trošiti -
na ljude koji su potrebiti -
nećeš ga izgubiti".
Sv. Bazilije Veliki, crkveni naučitelj (330.-379.)
Iz spisa Propovijed 6, 7:
Tko je onda pohlepan?
Onaj tko nije zadovoljan onim što mu je potrebno.
Tko je onaj tko otima drugima?
Onaj tko nagomilava ono što pripada svima.
Nisi li ti pohlepan?
Nisi li ti onaj tko otima drugima?
Ti si primio ove stvari da upravljaš njima,
a pretvorio si ih u svoje vlasništvo! ...
Kruh koji zadržavaš, pripada gladnima;
kaput koji držiš zaključanim u ormaru,
pripada golima...
Ti si povrijedio toliko ljudi,
koliko si mogao pomoći s tim stvarima.
Sv. Bazilije Veliki, crkveni naučitelj (330.-379.)
Sve što pravi kršćanin posjeduje
treba smatrati dobrom
koje mu je zajedničko sa svima;
zato mora uvijek biti spreman i
brižan da priskoči u pomoć
onome koji nema
i pomogne bližnjemu u potrebi.
Rimski katekizam
Skupljanje milostinje (collecta) u prvotnoj Crkvi :
Oni koji su imućni i to žele,
daju što tko hoće.
A što se skupi, pohranjuje se u predstojnika,
i on pomaže siročad i udovice
i one koji trpe oskudicu
zbog bolesti ili drugog uzroka,
kao i utamničenike i pridošle strance,
jednom riječju, brine se za sve potrebne.
Sv. Justin, mučenik (II. stoljeće)
Regula pastoralis :
Kad siromasima dajemo prijeko potrebne stvari,
vraćamo im što je njihovo,
a ne dajemo im što je naše.
Više nego čin ljubavi,
vršimo dužnost pravednosti.
Sv. Grgur Veliki, papa i crkveni naučitelj (540.-604.)
"Ne mogu studirati nad mrtvim kožama,
dok živi ljudi umiru od gladi oko mene..."
(Dominik je prodao knjige potrebne za studiranje
kako bi nahranio gladne u vrijeme velike gladi.)
Sv. Dominik Guzman, redovnik ( 1170. – 1221.)
Iz spisa Rad i milostinja,25:
Međusobno dijeliti sva dobra,
to znači istinski postati
sinovima Božjim duhovnim rođenjem;
to znači nebeskim zakonom oponašati
pravičnost Boga Oca.
Jer štogod je od Boga,
zajedničko je u našoj uporabi;
niti je bilo tko isključen iz Njegova dobročinstva i
Njegovih darova tako da bi se spriječilo
cjelokupni ljudski rod u jednakom uživanju
božanske dobrote i velikodušnosti.
Sv. Ciprijan, biskup i mučenik ( ? - 258)
Iz spisa Rad i milostinja,25:
Onaj tko po tome primjeru jednakosti,
kao posjednik na zemlji dijeli svoje prihode i
plodove bratski, pravedno prema svima,
on je oponašatelj Boga Oca.
Sv. Ciprijan, biskup i mučenik ( ? - 258)
Iz spisa On Naboth, 128:
Vi ne darujete od svojih dobara siromašnoj osobi.
Vi mu samo predajete ono što je njegovo.
Sv. Ambrozije, biskup i crkveni naučitelj (337.-397.)
Iz spisa Apostolicam actuositatem - Dekret o apostolatu laika, 8:
Neka se u prvom redu zadovolje zahtjevi pravde
da se ne daje kao dar ljubavi ono
što se već duguje na osnovi pravednosti.
Neka se uklone uzroci zala a
ne samo posljedice.
Neka se pomoć tako organizira da se oni
koji je primaju pomalo oslobode od
izvanjske zavisnosti i
postanu sami sebi dostatni.
II. Vatikanski koncil - dokumenti
Iz spisa Pisma sestrama, 14. II. 1902.:
Gospodin Isus je kazao: Dajte i dati će Vam se.
Tako i Vi radite.
Nemojte nikakve sirotinje prazne odbiti od sebe,
nego ustanovite stalnu svotu
što ćete davati siromahom,
recimo jedno dvadeset ili trideset forinti.
Za te novce kupite brašna pa od toga brašna
svaki put sirotinji dajite, kad k Vam dolaze.
Ako kad saznate, da ima kakova sirota bolestna,
pa ne može sama doći, onda joj pošaljite po
kom hljeba i šta drugoga.
Budete li se tako smilovala drugom i
Bog će se smilovati Vama.
Nemojte misliti, da je takav novac uzalud potrošen,
ne nije tako, jer time zadužujete si samoga Boga.
Josip Stadler, sluga Božji, nadbiskup,
utemeljitelj Družbe sestara Služavki Maloga Isusa (1843.-1918.)
Iz spisa Ep. 52,9:
Postoje osobe koje dadnu nešto siromasima
da bi još više dobile:
pod izlikom da daju milostinju
žele se obogatiti;
tu se radi više o odlasku u lov
nego davanju milostinje.
Sv. Jeronim, prezbiter i crkveni naučitelj (347.-420.)
Iz spisa Ep. 52,16:
Kako postupati s novcem dobivenim za pomoć siromašnima:
Oteti što prijatelju, krađa je.
Zakinuti Crkvu, povreda je svetinje.
Primiti što se ima podijeliti siromasima,
pa dok mnogi nemaju što jesti,
biti lukav ili malodušan,
ili — što je posve očito zločin —
od onoga što potajno ukrasti,
to nadilazi nemilosrde svakog razbojnika. (...)
Ili podijeli odmah što primiš ili,
ako si malodušan djelitelj,
pusti da sam darivalac po svojoj volji razdaje svoje. (...)
Znašli tko je najbolji darovatelj?
Onaj koji ništa ne ostavlja za sebe...
Sv. Jeronim, prezbiter i crkveni naučitelj (347.-420.)
Iz spisa Didahe, 1,5 - o milostinji:
Tko daje milostinju,
Bogu u braći vraća što je dao,
a siromah pak od Boga preko braće
prima ono što mu nedostaje.
Didahe - ranokrščanski spis (I.-II. stoljeće)
Iz spisa T.ŠAGI-BUNIĆ, Povijest kršćanske literature I:
Ne budi čovjek koji za primanje
ima ruke pružene, a za davanje stisnute.
Ako imaš što kao plod svojih ruku,
daj za otkup svojih grijeha.
Ne oklijevaj s davanjem,
i dok daješ ne zanovijetaj:
jer spoznat ćeš Onoga
koji će ti dobro uzvratiti plaću.
Ne otjeraj potrebnoga, nego učini da imaš
sve zajedničko sa svojim bratom,
i ne reci da je tvoje:
jer ako ste zajedničari u besmrtnim dobrima,
koliko više morate biti u smrtnima.
Didahe - ranokrščanski spis (I.-II. stoljeće)
Iz spisa Dalla memoria alla profezia, 1996.:
Postapostolska Crkva, barem do trećega stoljeća,
ne brine se o promoviranju ideala
dragovoljnoga siromaštva, nego štoviše
propovijeda dužnost milostinje i
borbu protiv svakoga oblika škrtosti,
egoizma i svjetovnosti.
U bogatstvu vidi sredstvo
da bi se činilo dobro potrebnima.
Ona je svjesna da se bogataš spašava
dajući velikodušno, slobodno i radosno...
Marcella Farina, redovnica, teolog, profesor (1945.)
1351 Kršćani već od početka, zajedno s kruhom i vinom za Euharistiju, prinose također svoje darove da se podijele potrebnima. Običaj skupljanja milostinje (collecta),uvijek suvremen, nadahnut je primjerom Krista koji je postao siromašan da nas obogati: Oni koji su imućni i to žele, daju što tko hoće. A što se skupi, pohranjuje se u predstojnika, i on pomaže siročad i udovice i one koji trpe oskudicu zbog bolesti ili drugog uzroka, kao i utamničenike i pridošle strance, jednom riječju, brine se za sve potrebne.
1434 Unutarnja pokora kršćana može poprimiti veoma raličite izraze. Sveto Pismo i Oci naročito ističu tri oblika: post, molitvu i milostinju - jer izrazavaju obraćenje u odnosu prema samome sebi, u odnosu prema Bogu i u odnosu prema drugima. Osim, dakle, korjenitog očišćenja koje biva krštenjem ili mučenistvom, ovi oblici, kao sredstva za postizanje oproštenja grijeha, naznačuju napore poduzete u vidu pomirenja sa svojim bližnjim, pokorničke suze, brigu za spas bližnjega, zagovor svetaca i vršenje ljubavi koja "pokriva mnoštvo grijeha" (1 Pt 4,8).
1969 Novi zakon vrsi religijske čine: milostinju, molitvu i post, usmjerujući ih "Ocu koji vidi u skrovitosti", nasuprot želji "da ljudi vide". Molitva toga zakona jest Očenaš.
2447 Djela milosrđa jesu djela ljubavi kojima pritječemo u pomoć bližnjemu u njegovim tjelesnim i duhovnim potrebama. Poučavati, savjetovati, tješiti, bodriti, djela su duhovnog milosrđa, kao i praštati i strpljivo podnositi. Djela tjelesnog milosrđa jesu poglavito nahraniti gladne, ugostiti beskućnike, odjenuti one koji trebaju odjece, pohoditi bolesne i utamničene, pokopati mrtve. Među tim djelima, milostinja dana siromasima jedno je od glavnih svjedočanstava bratske ljubavi: ujedno je i vršenje pravde koje je Bogu milo: Tko ima dvije haljine, neka podijeli s onim koji nema. U koga ima hrane, neka učini isto tako (Lk 3,11). Dajte za milostinju ono iznutra, i gle - sve vam je čisto (Lk 11,41). Ako su koji brat ili sestra goli, bez hrane svagdanje, pa im tkogod od vas rekne: "Hajdete u miru, grijte se i sitite", a ne dade im ono što im je potrebno za tijelo, kakva korist od toga? (Jak 2,15-16).
Vjersko čišćenje po postu i milosrđu
Uvijek je, naime, predragi, zemlja bila puna milosrđa Gospodnjega. Svakog je vjernika naučila sama priroda
štovati Boga. Naime nebo i zemlja, more i sve što je u njima, očituju dobrotu i svemogućnost svoga Stvoritelja,
a prekrasna ljepota svega što njemu služi iziskuje od razumnog stvorenja pravedno zahvaljivanje! A pošto smo
dospjeli u one dane koji su na posebni način označeni sakramentima čovječanskog otkupljenja i koji neposredno
i blizu prethode blagdanu Pashe, naređeno nam je da marljivije izvršimo vjersku obnovu čišćenjem.
Ovo je naime vlastito blagdanu Pashe da čitava Crkva zadobiva oproštenje grijeha koje se ne zbiva samo u onima
koji se preporađaju u sakramentu krštenja nego i u onima koji se još ubrajaju u zajednicu posinjenih.
Iako,
naime, prvenstveno nove ljude stvara voda preporoda, — a jer ipak preostaje svima svakodnevno se obnavljati
od prljavštine smrtnosti, a medu onima koji su uznapredovali nema nikoga koji ne bi bio dužan biti uvijek bolji,
— treba općenito paziti da se na dan otkupljenja nitko ne nađe u starim pogreškama. Ono što, predragi, u svakom
vremenu treba da svatko sebe pokazuje kršćaninom to treba sada brižnije i po- božnije izvršiti, da bismo
ispunili apostolsku ustanovu četrdeset dana posta ne samo uskraćivanjem u hrani nego najviše u odstranjivanju
pogrešaka. A razumnim se i svetim postovima ništa korisnije ne pridružuje nego dijeljenje milostinje, koje
pod jednim imenom milosrđa sadržava mnoge hvale vrijedne čine pobožnosti, da bi svi vjernici mogli biti jednaki
duhom ako već to nisu svojim imanjem. Ljubav naime, koju dugujemo i Bogu i ljudima, nije nikada takvim zaprekama
zapriječena te se ona ne bi mogla slobodno uvijek ispuniti.
Anđeli su naime pjevali: Slava Bogu na visini, a na
zemlji mir ljudima koji su Bogu mili! Svaki onaj koji iskaže ljubav onima koji su u nevolji ne samo da biva
obdaren krepošću dobre volje nego i darom mira.
Vrlo su mnoga i raznolika djela milosrđa. Ona sama svojom raznolikošću pravim kršćanima podjeljuju to da u
dijeljenju milostinje nemaju udjela samo bogati i oni koji imaju svega u izobilju, nego i oni koji osrednje
posjeduju ili su čak siromašni. A ako i nemaju svi jednaku mogućnost darivati, neka ipak svi budu u srcu
osjećajem jednaki.
Časoslov, služba čitanja u korizmeno vrijeme – ČETVRTAK NAKON PEPELNICE
Što molitva traži, post postiže, milosrđe prima
Tri su stvari, braćo, tri po kojima vjera stoji, pobožnost se održava, krepost traje. Molitva, post, milosrđe.
Što molitva traži, postiže post, dobiva milosrđe. To troje, molitva, milosrđe i post, jedno su i uzajamni izvor
života.
Duša je naime molitve post, a život je posta milosrđe. To neka nitko ne dijeli jer se ne da odvojiti. Ako netko
od to troje ima samo jedno ili ih ne bi istodobno imao, ništa nema. Prema tome, tko moli neka i posti.
Tko posti, nek je i milosrdan. Nek sluša onoga tko nešto traži, ako sam moleći želi biti uslišan. Od Boga
postiže da ga usliši onaj tko ne zatvara uho pred onim koji ga uporno moli.
Tko posti neka shvati post. Nek počuje gladnoga, ako hoće da i Bog čuje za čim on gladuje. Nek bude milosrdan
ako se nada milosrđu. Tko iziskuje dobrotu, neka je i vrši, tko hoće da mu daju, nek i sam daje. Nepošten je
onaj tražitelj koji za se traži što drugome niječe.
Budi, čovječe, za sebe slika milosrđa. I zato onako i onoliko i kako brzo hoćeš da tebi budu milosrdni,
tako brzo, toliko i tako i sam ostalima budi milosrdan. Molitva dakle, milosrđe i post jedna su naša zaštita
kod Boga. Sve je to samo jedna naša obrana i samo jedna trooblična molitva za nas.
Stoga, što preziranjem izgubismo, iznova stecimo postovima. Posredstvom postova prinesimo za žrtvu svoju
dušu jer ništa dragocjenije ne bismo mogli prinijeti Bogu, kako potvrđuje Prorok kad kaže: Skrušeni je duh
za Boga žrtva, srce raskajano i poniženo Bog ne prezire.
Čovječe, prikaži Bogu svoju dušu i prinesi prinos posta kako bi prineseno bilo čisto i žrtvovano sveto, a
žrtva živa, da bi i za te ostala i bila dana Bogu. Tko to ne bude dao Bogu, neće biti ispričan. Nitko naime
nije toliki siromah da ne bi mogao darovati samoga sebe. A da bi Bog primio dar, mora uz dar ići i milosrđe.
Post ne niče ako ga ne natapa milosrđe. Presušivanje milosrđa suši post, jer što je kiša za zemlju, milosrđe
je za post. Makar da tko posti, oplemenjuje srce, očišćuje tijelo, iskorjenjuje mane, sadi kreposti, ali ne
sabire ploda ako ne pridoda vodu milosrđa. Ti što postiš, tvoja njiva posti, ako je milosrđe u postu.
Ti koji postiš, ono što milosrđem nakvasiš, to će ti se i zgrnuti u žitnicu. Čovječe, ne gubi. dakle, čuvajući,
već skupi dajući. Čovječe, dajući siromahu, sebi daješ, jer što drugome ne prepustiš, nećeš imati.
Časoslov, služba čitanja III. KORIZMENI TJEDAN – UTORAK