Urim i tumim

U naprsnik za presuđivanje neka se stave i ‘urim’ i ‘tumim’ da i oni budu na Aronovu srcu kad bude dolazio pred Jahvu. Tako neka Aron uvijek na svom srcu pred Jahvom nosi presudu sinova Izraelovih.«  
( Knjiga Izlaska - Izl 28,30 )

REKAPITULACIJA:

Urim i tumim
Hebrejski אורים ותומים  Urim Tummim (oo-reem' toom-meem')
Grčki Ουρίμ και Τουμίμ Ourím kai Toumím
Latinski Urim et Tumim

Pojam URIM I TUMIM pojavljuje se 9 puta u Bibliji
 - 9 puta pojavljuje se u Starom zavjetu.
 - nijedanputa se ne pojavljuje u Novom zavjetu
 - najviše se spominje u Prvoj knjizi o Samuelu : 2 puta

SZ Petoknjižje 4
Povjesne knjige 4
Mudrosne knjige 1

Ukupno : 9

PREGLED PO ČITANJIMA
1 Naprsnik za presuđivanje
Napravi još dva kolutića od zlata i pričvrsti ih za donji, prednji kraj poramenice oplećka, uz njegov šav povrh tkanice oplećka. 28Neka se naprsnik sveže za svoje kolutiće s kolutićima oplećka vrpcom od modroga grimiza, tako da naprsnik stoji iznad tkanice i da se ne može odvajati od oplećka. 29Neka tako Aron, kada god ulazi u svetište, na svome srcu nosi imena sinova Izraelovih na naprsniku za presuđivanje da ih uvijek doziva u sjećanje pred Jahvom. 30U naprsnik za presuđivanje neka se stave i ‘urim’ i ‘tumim’ da i oni budu na Aronovu srcu kad bude dolazio pred Jahvu. Tako neka Aron uvijek na svom srcu pred Jahvom nosi presudu sinova Izraelovih.«
Knjiga Izlaska - Izl 28,30
U naprsnik za presuđivanje neka se stave i ‘urim’ i ‘tumim’ da i oni budu na Aronovu srcu kad bude dolazio pred Jahvu. Tako neka Aron uvijek na svom srcu pred Jahvom nosi presudu sinova Izraelovih.«
2 Obred svećeničkog posvećenja
Jahve reče Mojsiju: 2»Uzmi Arona, a s njim i njegove sinove; ruho, ulje pomazanja, junca žrtve okajnice, dva ovna i košaru beskvasnih kruhova 3te skupi svu zajednicu na ulazu u Šator sastanka.« 4Mojsije učini kako mu je Jahve naredio, i zajednica se sabra na ulazu u Šator sastanka. 5Tada Mojsije progovori zajednici: »Ovo je Jahve zapovjedio da se učini.« 6Izvede zatim Mojsije Arona i njegove sinove pa ih u vodi opra. 7Obuče na nj haljinu, opasa ga pojasom, ogrnu ga ogrtačem i stavi mu oplećak. Zatim ga opasa tkanicom oplećka i njome pritegnu uza nj oplećak. 8Stavi mu naprsnik, a u naprsnik metnu urim i tumim. 9Na glavu mu stavi mitru, a sprijeda na mitru postavi zlatnu pločicu – sveti vijenac – kako je Jahve naredio Mojsiju.
Levitski zakonik - Lev 8,8
Stavi mu naprsnik, a u naprsnik metnu urim i tumim.
3 »Uzmi Jošuu, sina Nunova!« – reče Jahve Mojsiju. »To je čovjek u kome ima duha. Na nj položi ruku svoju! 19Onda ga odvedi pred svećenika Eleazara i pred svu zajednicu te mu na njihove oči daj naredbe! 20Predaj mu dio svoje vlasti da ga sluša sva zajednica sinova Izraelovih. 21Neka pristupa k svećeniku Eleazaru, koji će za nj tražiti odluke urima pred Jahvom. Na njegovu zapovijed neka izlaze i na njegovu zapovijed neka ulaze, oni i svi Izraelci s njim – sva zajednica.« 22Mojsije učini kako mu je Jahve naredio: uzme Jošuu te ga postavi pred svećenika Eleazara i pred svu zajednicu. 23Položi zatim na nj svoje ruke i dade mu svoje naredbe, kako je Jahve zapovjedio preko Mojsija. Knjiga Brojeva - Br 27,21 Neka pristupa k svećeniku Eleazaru, koji će za nj tražiti odluke urima pred Jahvom. Na njegovu zapovijed neka izlaze i na njegovu zapovijed neka ulaze, oni i svi Izraelci s njim – sva zajednica.«
4 Mojsijev blagoslov
Ovo je blagoslov kojim Mojsije – čovjek Božji – blagoslovi Izraelce pred svoju smrt. 7Evo što reče za Judu: »Uslišaj, Jahve, glas Judin i privedi ga k njegovu narodu. Nek mu ruke njegovo brane pravo, pomozi mu protiv dušmana njegovih.« 8O Leviju reče: »Daj Leviju tvoje urime i tvoje tumime čovjeku milosti svoje, koga si u Masi iskušao, s kojim si se preo kod voda meripskih.«
Ponovljeni zakon - Pnz 33,8
O Leviju reče: »Daj Leviju tvoje urime i tvoje tumime čovjeku milosti svoje, koga si u Masi iskušao, s kojim si se preo kod voda meripskih.«
5 Jonatan označen kao kriv, ali ga spašava narod
Nato reče Šaul: »Pođimo još noćas u potjeru za Filistejcima i plijenimo ih dok ne svane jutro! Nećemo im ostaviti nijednoga čovjeka!« A narod mu odgovori: »Čini sve što misliš da je dobro!« Ali svećenik reče: »Pristupimo ovdje k Bogu!« 37I Šaul upita Boga: »Moram li poći u potjeru za Filistejcima? Hoćeš li ih predati u ruke Izraelu?« Ali mu ne odgovori u onaj dan. 38Zato Šaul reče: »Pristupite ovamo, svi narodni glavari! Ispitajte i vidite u čemu je bio današnji prestupak. 39Jer, živoga mi Jahve, koji daje pobjedu Izraelu, ako se nađe krivnja ma i na mome sinu Jonatanu, mora umrijeti!« Ali nitko se iz naroda ne usudi odgovoriti Šaulu. 40Šaul onda reče svemu Izraelu: »Vi stanite na jednu stranu, a ja i moj sin Jonatan stat ćemo na drugu stranu.« A narod odgovori Šaulu: »Čini ono što misliš da je dobro!« 41Tada se Šaul pomoli: »Jahve, Bože Izraelov, zašto nisi danas odgovorio svome sluzi? Ako je krivnja na meni ili na mome sinu Jonatanu, Jahve, Bože Izraelov, daj urim; ako li je krivnja na tvom narodu Izraelu, daj tumim.« I ždrijeb pade na Šaula i Jonatana, a narod izađe slobodan.
Prva knjiga o Samuelu - 1 Sam 14,41
Tada se Šaul pomoli: »Jahve, Bože Izraelov, zašto nisi danas odgovorio svome sluzi? Ako je krivnja na meni ili na mome sinu Jonatanu, Jahve, Bože Izraelov, daj urim; ako li je krivnja na tvom narodu Izraelu, daj tumim.« I ždrijeb pade na Šaula i Jonatana, a narod izađe slobodan.
6 Kad Šaul ugleda filistejski tabor, uplaši se i srce mu snažno zadrhta. 6Šaul upita za savjet Jahvu, ali mu Jahve ne dade odgovora – ni u snima, ni po urimu, ni preko proroka. 7Zato Šaul reče svojim slugama: »Potražite mi ženu koja zaziva duhove da odem k njoj i upitam je.« A sluge mu odgovoriše: »Evo, u En Doru ima žena koja zaziva duhove.« Prva knjiga o Samuelu - 1 Sam 28,6 Šaul upita za savjet Jahvu, ali mu Jahve ne dade odgovora – ni u snima, ni po urimu, ni preko proroka.
7 Popis sionista
Ovo su ljudi one pokrajine koji su se vratili iz sužanjstva u Babilonu, kamo ih bijaše odveo babilonski kralj Nabukodonozor. Vratili su se u Jeruzalem i Judeju, svaki u svoj grad. A od svećeničkih sinova: Hobajini sinovi, Hakosovi sinovi, sinovi Barzilaja – onoga koji je uzeo za ženu jednu kćer Barzilaja Gileađanina te se prozvao tim imenom. 62Oni su tražili svoje rodoslovne popise, ali ih nisu našli. Bili su izlučeni iz svećeništva. 63I namjesnik im zabrani jesti od svetinja sve dok se ne pojavi svećenik za urim i tumim.
Ezra - Ezr 2,63
I namjesnik im zabrani jesti od svetinja sve dok se ne pojavi svećenik za urim i tumim.
8 Popis prvih sionista
Evo ljudi iz pokrajine koji su došli iz sužanjstva u koje ih bijaše odveo Nabukodonozor, babilonski kralj. Vratili su se u Jeruzalem i Judeju, svaki u svoj grad. 7Došli su sa Zerubabelom, Ješuom, Nehemijom, Azarjom, Raamjom, Nahamanijem, Mordokajem, Bilšanom, Misperetom, Bigvajem, Nehumom, Baanom. 64Ti su ljudi tražili svoj zapis u rodovnicima, ali ga nisu mogli naći: bili su isključeni iz svećeništva 65i namjesnik im zabrani blagovati od svetinja sve dok se ne pojavi svećenik za urim i tumim.
Nehemija - Neh 7,65
i namjesnik im zabrani blagovati od svetinja sve dok se ne pojavi svećenik za urim i tumim.
9 Aron
Potom uzvisi Arona, sveca poput Mojsija, brata njegova, iz plemena Levijeva. 7Vječni savez sklopi s njim i dade mu svećeništvo naroda. Usreći ga odjećom ukrasnom, obuče ga u odoru slave. 8Odjenu ga najljepšom odjećom, okruni ga znakovljem moći, hlačama, haljom i oplećkom. 9Obloži ga mogranjem i brojnim zvončićima zlatnim uokolo, da zveckaju pri koračanju njegovu, da im se u svetištu čuje zvon na opomenu sinovima naroda njegova. 10I svetu odjeću od zlata, grimiznu, svu izvezenu; oplećak sudački, urim i tumim, od upletena purpura, djelo vješta rukotvorca;
Knjiga Sirahova - Sir 45,10
I svetu odjeću od zlata, grimiznu, svu izvezenu; oplećak sudački, urim i tumim, od upletena purpura, djelo vješta rukotvorca;


OSTALA LITERATURA :
Iz Jeruzalemske Biblije:


Urim i Tumim
Biblijski hebrejski jezik upotrebljava ime efod ( nesigurna etimologija ) za tri različite stvari :
1. efod kao gatalačko sredstvo pomoću kojeg su pitali za savjet u Jahve (1 Sam 2,28+)
2. efod bad, odnosno pregača od lana koji su nosili službenici kulta (1 Sam 2,18+)
3. efod, odnosno oplećak Velikog svećenika , neka vrsta ogrtača koji je bio opasan opasačem i podržavan naramenicama. Na ovaj ogrtač bio je obješen "naprsnik za presuđivanje" i taj je naprsnik nosio svete ždrebove Urim i Tumim.
Efod Velikog svećenika u vezi je s gatalačkim efodom kao što i samo ime podjeća na drevno odijelo svećenika.
U Knjizi Brojeva Jošua se tako treba vladati prema odgovorima božanskog prproštva koje mu posreduje svećenik : "Neka pristupi svećeniku Eleazaru za nj će tražiti odluke Urima pred Jahvom "(Br 27,21).
U Prvoj Knjizi o Samuelu redak 41. pokazuje kako su se tražili odgovori preko efoda: on se sastojao od dva štapića ili kocke, koji su se zvali urim i tumim (značenje tih riječi nije do sada poznato) , a njima se davalo dogovoreno značenje. Ono što je izvučeno, donosilo je Božji odgovor (sveti ždrijeb ). Bio je dakle odgovor da ili ne (usp. 1 Sam 23,10-12) i ispitivanje je nekada trajalo dugo.
Rukovanje efodom bilo je pridržano samo levitskim svećenicima (Br 27,21; Pnz 33,8). Poslije Davida taj se običaj zaboravio i nije se više obnavljao.